پیشبینی آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed
آخرین دیدگاه‌ها

امام زاده

پرور دارای چهار امام زاده میباشد:

۱ – امامزاده محمد کاظم در نزدیکی آرامگاه پرور و کنار مسجد گودرزی ها

در جنوب شرق روستای پرور و در غرب جاده ارتباطی آن به شهمیرزاد بنای موسوم به امام زاده محمد کاظم وجود دارد . این اثر دارای پلان مربع شکل که پوشش سقف آن به صورت گنبد می باشد . بخش بیرونی و درونی امامزاده مورد مرمت قرار گرفته که سطح آن با گچ اندود شده و در ایوان آن یک درب فلزی قرار داده شده است درب ورودی امامزاده چوبی بوده و در قسمت شرق آن قرار دارد . فضای درونی امامزاده دارای نقوش تزئینی به رنگهای سیاه و قرمز اخرایی می باشد این تزئینات شامل نقوش هندسی ، حیوانی ( پرنده ) گیاهی و غیره است  در کنج شمالی امامزاده تخته چوبی قرار دارد که روی آن زیارت وارث و سپس زیارت نامه خود امامزاده محمد کاظم روی آن آمده است تاریخ آن ۱۳۲۳ ذکر شده است .

ارتفاع مختصات محل با کد GPS :
m:   ۱۹۲۳

ارتفاع آن از سطح دریا :

                ۴/۰۸/۲۹/۵۳ :E

۴/۱۵/۵۹/۳۵ :N

در داخل امامزاده مقبره ای وجود دارد که در جنب آن فضایی جهت جمع آوری نذورات و روشن کردن شمع تعبیه شده است . فضای داخلی به ابعاد ۵×۵ متر و دارای نور گیر در جهات اصلی می باشد. اطراف امامزاده گورستان اسلامی قراردارد . حریم قبور با لاشه سنگهای کوهستانی مشخص شده است برخی از این تخته سنگها مکتوب و برخی ساده اند تاریخ قدیمی ترین آنها ۱۲۹۴ می باشد .

نمایی دور از امام زاده محمد کاظم ( ع ) - عکس : علی گرد

نمایی دور از امام زاده محمد کاظم ( ع ) – عکس : علی گرد

با تشکر و سپاس از زحمات جناب آقای علی محمد ملکی فرزند قربانعلی

۲ – امامزاده جعفر که در مسجد قرقچی ها واقع شده است.
۳ – امام زاده تاج الدین مربوط به دوره سلجوقیان که در جاده اصلی و تقریبأ در رو به روی حمام پرور
قبل از بازسازی و مرمت
 
1024px-aramgahe_seyyed_tajeddin
 
بعد از بازسازی
 
پرور - امام زاده تاج الدین - عکس از محمد احمدیان
میرعمادالدین با شکست سلطان محمود ولّاش، حکومت آسران رستاق را منحل کرد و منطقه ی آسران را به هزار گری (هزار جریب) ضمیمه کرد. منطقه ی آسران رستاق شامل هفتاد قصبه ی بزرگ از قبیل پرور، سنگسر، شهمیرزاد، کاورد، شلی، کولیم، هیکو، خینگ، آسران، اورپلنگ، اوک (ملاده کنونی) و.. بود. مرکز حکومت آسران رستاق، قلعه ای به نام آسران رستاق بود که در جنوب چاشم واقع بود این منطقه هم اکنون از مراتع سنگسری ها است و محلی ها به آن آسِرُن(âseron) می گویند.

در قرن هشتم سیدتاج الدین از نوادگان میرعمادالدین، سال ها بر بخشی از هزار گری [هزار جریب] فرمانروایی سیاسی و معنوی داشت. گواه این فرمانروایی سیاسی- مذهبی نوشته ی حک شده بر ضریح وی است: تاج الحق و المله والدین والدنیا…

سید تاج الدین  پرور را مرکز حکومت خود قرار داد. مقبره ی وی که از بناهای دوره ی ایلخانی است، در پرور قرار دارد. ضریح نفیس این حاکم مذهبی که کار عبدالشاه شرف سمنانی است، در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نگهداری می شود.

این بنای خشتی که مربوط به دورهٔ ایلخانیان می‌باشد. از دو اتاقک متصل به هم یکی با پلان شش‌گوش و دیگری با پلان مربع ساخته شده است. بر فراز هر اتاق دو گنبد کاسه‌ای به چشم می‌خورد که اگر چه دست روزگار آسیب‌هایی بر آن زده، اما هنوز زیبایی و لطف خود را حفظ کرده است. بنای اصلی مقبره (شش‌گوش) مربوط به دورهٔ ایلخانیان و بقیهٔ بنا (چهارگوش) در دوره‌های بعد به آن الحاق شده است. ورودی مقبره از دالانی است که متصل به اتاقک چهارگوش می‌باشد. نور داخل مقبره را چهار پنجره کوچک تأمین می‌کند. ضریح داخل مقبره سید تاج الدّین که کاری است نفیس و گران‌بها، هم‌اکنون در سازمان میراث فرهنگی استان سمنان نگهداری می‌شود. در سال ۱۳۵۷ خورشیدی و در بحبوحهٔ انقلاب، قاچاقچیان میراث فرهنگی تصمیم داشتند آن‌را از کشور خارج کنند که خوشبختانه موفق نشدند. این ضریح نفیس منبّت و معرّق‌کاری شده به ابعاد ۲۵۰ × ۹۳ سانتی‌متر و با ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر دارای کتیبه‌هایی منبت‌کاری شده مربوط به سال ۸۵ هـ. ق. می‌باشد. دیواره‌های اطراف به صورت هندسه نقوش، شمسه، پنج‌ضلعی‌های منتظم و اسلیمی کار شده است. چوب‌های دور شمسه‌ها و حواشی رنگ‌شده می‌باشد. حاشیه‌ها نیز اسلیمی کار شده است.

در دیوارهٔ این ضریح نوشته شده است: «هذا روضـæ الانوار و مخزن الاسرار حضرت العلیه العالیه، مهبط فیضان القدسیه مواهب الربانی سرالله فی الارض، وارث علوم الانبیاء و المرسلین، کاشف الدقایق هادی الخلایق، امیر تاج الحق والملّه و الدّنیا و الدّین الحسینی قدّس سره و انا الله برهانه وصلی الله الی جوار تعالی فی اربع ربیع الاول سبع و خمسه و ثمانیه.»

«اللهم صل علی محمد المصطفی و صل علی علی المرتضی و حسن الرضا و الحسین الشهید بکربلا و علی زین العابدین و محمد الباقر و جعفر صادق و موسی الکاظم و علی الموسی الرضا و محمد التقی و علی النقی و حسن العسکری و حجه القائم الامام محمد المهدی صلوات الله علیهم اجمعین.»

هم‌چنین نوشته شده است: عمل استاد عبدالشاه شرف سمنانی سال ۸۵۷ هـ. ق. در حاشیه این ضریح در چهار طرف سوره فتح کنده‌کاری شده است.

روی ضریح قطعهٔ چوبی به ابعاد ۵۲×۲۰۰ سانتی‌متر با ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر با حواشی پایینی به شکل هندسه نقوش و معرق‌کاری شده می‌باشد، در قسمتی از آن استخوان جاسازی شده است.

در بالای ضریح نیز یک ردیف نقوش هندسی و در بالای آن به صورت نقوش اسلیمی وجود دارد. در قسمت بالای ضریح یک کتیبه به خط کوفی بنایی با عبارت محمد و علی به شکل قرینه به چشم می‌خورد.

اینم کیلیپی مربوط به امام زاده تاج الدین ( ع )

دریافت کنید

۴ – امامزاده طاهر که در رو به روی باغ سهراب محمودیان در کنار جاده قرار گرفته است.

 برای مشاهده سایز بزرگتر عکس روی عکس مربوطه کلیک نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نظر سنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید پرور چیست ؟

دیدن نتایج

Loading ... Loading ...

This site is protected by wp-copyrightpro.com