پیشبینی آب و هوا
اعلان خطا از سرویس دهنده!:
Connection Error:http_request_failed
آخرین دیدگاه‌ها

خَرَند

خَرَند یا خُرَّم تپِّه با نام محلی خَرِند یکی دیگر از روستا ها و ییلاق های پرور به شمار می رود . خَرَند در زبان فارسی به معنی گیاه اشنان و ردیفی از آجر است که روی زمین ، کنار نهر یا باغچه ، پهلوی هم می چینند . در گویش مازندرانی خَرَند به معنای سکو یا ایوان می باشد . منازل خَرَند در حال حاضر در دو ردیف مستقیم ساخته شده اند .

امکانات :برق

جاده : خاکی

خواهشمندم عزیزانی که اطلاعات بیشتری در مورد این ییلاق زیبا و باصفا دارند ما را برای تکمیل اطلاعات یاری کنند . اطلاعات این بخش تکمیل نیست . دوستان عزیز تصاویر مکانهای مختلف این روستا را با ذکر محل برای بنده ارسال کنید تا با نام شما در سایت قرار داده شود . متأسفانه اطلاعات نوشتاری زیادی در دست نیست امید است در آینده ای نزدیک توسط دوستان این روستا جمع آوری گردد .

محوطه باستانی خرند

این محوطه باستانی به دلیل نزدیکی به روستای “خَرَند” به این نام معروف شده است . این محوطه در ۲۹ کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد و در ۶ کیلومتری غرب جاده ی شهمیرزاد به ساری واقع شده است . این محوطه در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد محل استقرار اقوام مختلف بوده است.

با اکتشافات باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی خرند و گندی‌اُ  (از ییلاقات پرور)، بقایای معماری و گورستان اقوامی از هزاره اول پیش از میلاد (۳۰۰۰سال قبل= عصر آهن) و پیش‌تر دیده شده است. کاوش‌ها نشان می‌دهد این اقوام دام‌دار بودند و در فصول گرم سال به این مناطق کوچ می‌کردند تا از مراتع غنی منطقه استفاده نمایند. در فصول سرد سال این اقوام از خرند و گندی‌اُ که دارای هوای سرد و پربرف هستند، به حاشیه‌ی پست جنوبی دریای مازندران کوچ می‌کردند. اشیاء به‌دست‌آمده از محوطه‌های باستانی حاشیه‌ی خزر از جمله کورنگ‌گفتر در استان گلستان و جامخانه‌ی نکا شباهت بسیار زیادی به اشیاء به‌دست‌ آمده در خرند دارند. علت این‌که منطقه‌ی پرور از دیرباز مورد توجّه بود و اولین زیست‌گاه‌ها شکل گرفتند، تنوع پوشش گیاهی، کثرت و موغوبیت مراتع، وجود چمن‌زارها و چشمه‌سارهای فراوان و در اصطلاح پروری‌ها «نَرمون‌زمین» بودن این مراتع بوده است. نرمون‌زمین به مراتع کم‌شیب و عاری از سنگلاخ گفته می‌شود.

منبع : پرور دیار فراموش شده اثر محمد رضا گودرزی

این روستای زیبا دارای مسجد و حسینیه ی حضرت ابوالفضل ( ع ) می باشد که مراحل اولیه ی ساخت این مسجد از سال ۶۶-۶۷ شروع شده است و این عکس های زمان ساخت و اتمام این مسجد می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نظر سنجی

نظر شما در مورد طراحی سایت جدید پرور چیست ؟

دیدن نتایج

Loading ... Loading ...

This site is protected by wp-copyrightpro.com